Mission Astrophone

Look up and listen !

When Nikola Tesla meets Philippe Suchard

« Parcourez Neuchâtel pour tenter de changer le cours de l’histoire et ainsi sauver la ville ! Trouvez les huit lieux précis qui composent l’Astrophone. Résolvez des énigmes. » C’est ainsi qu’est introduit « Mission Astrophone », l’Escape Game itinérant que propose l’Office du Tourisme de Neuchâtel. Il remet notamment au goût du jour quelques anciennes cabines téléphoniques avec un scénario inspiré d’anciennes publications de l’Observatoire astronomique du canton. L’Atelier Valenthier a conçu toute l’identité du jeu, de ses décors graphiques à ses interfaces imprimées ou digitales, en alliant style Belle Époque et langage de science-fiction pour habiller les infrastructures et constructions élaborées par le designer et scénographe. La typographie a été spécialement développée en collaboration avec une fonderie lausannoise pour coller au style rétro-futuriste et y inclure le bestiaire astrologique.

2022
Concept et scénario de jeu ©Kubiq Room
Scénographie et design ©Raphaël von Allmen
Applications interactives ©e-studio, Alexandre Mattart
Automation, manipulations et électronique ©Making Ideas
Construction et mécanismes ©L’Illustre Atelier, Serge Perret
Typographie et customisation ©Altiplano Typefaces, Raphaël Verona
Images web ©SuisseTourisme-Keystone/Valentin Flauraud + ©Valenthier + ©HBN-Editions

« Travel around Neuchâtel and try to change the course of history to save the city! Find the eight specific places that make up the Astrophone. Solve the riddles. » This is how « Mission Astrophone », the travelling Escape Game offered by the Neuchâtel Tourist Office, was introduced. In particular, it brings some old telephone booths up to date with a scenario inspired by old publications from the canton’s astronomical observatory. Atelier Valenthier designed the entire identity of the game, from its graphic decorations to its printed or digital interfaces, combining Belle Époque style and science fiction language to dress up the infrastructures and constructions developed by the designer and scenographer. The typography was specially developed in collaboration with a Lausanne foundry to match the retro-futuristic style and include the astrological bestiary.

2022
Concept and game scenario ©Kubiq Room
Scenography and design ©Raphaël von Allmen
Interactive applications ©e-studio, Alexandre Mattart
Automation, manipulations and electronics ©Making Ideas
Construction and mechanisms ©L’Illustre Atelier, Serge Perret
Typography and customization ©Altiplano Typefaces, Raphaël Verona
Web images ©SuisseTourisme-Keystone/Valentin Flauraud + ©Valenthier + ©HBN-Editions